A fogfájás okai különbözőek és sajnos bármikor ránk törhet. Az írásban a fájdalomcsillapítás gyógyszer menetes módszereiből mutatunk be néhányat

A fogfájás okai – nem gyógyszeres fájdalomcsillapítás 7 bevált módszere

A fogfájás nem válogat, akár még az álomnyaralásunkat is rémálommá változtathatja! Nem veszi figyelembe, hogy mikor vagyunk elérhető távolságra a fogorvosunktól és sajnos, a munkaideje sem érdekli. Elkaphat bennünket hétköznap, éjszaka, vagy akár a várva várt vakációnk idején is. Mielőtt rátérnénk, hogy milyen nem gyógyszeres fájdalomcsillapítási lehetőségek állnak rendelkezésünkre, tekintsük át a fájdalom főbb lehetséges okait, illetve, hogy mit tegyünk, milyen fájdalomcsillapítás jöhet szóba, ha éppen nem tudunk azonnal fogorvoshoz fordulni.

A fogfájás okai különbözőek és sajnos bármikor ránk törhet. Az írásban a fájdalomcsillapítás gyógyszer menetes módszereiből mutatunk be néhányat

A fogfájás többféle módon jelentkezhet, korlátozódhat egy, vagy több szomszédos fogra, tapasztalhatjuk savanyú – édes, illetve hideg – meleg ételek, italok fogyasztásakor, de akár spontán is megfájdulhatnak fogaink. Típusai szerint lehet éles – nyilalló és tompa – elhúzódó vagy lüktető fájdalom. Mindegyik fajta fájdalom mögött meghúzódik valamilyen ok, amit mielőbb ki kell deríteni és meg kell szüntetni, orvoshoz kell fordulni.

A fogfájás leggyakoribb oka a fogszuvasodás, de okozhatja a fog mechanikai sérülése, törése, kopása, gyulladása, fejlődési rendellenessége, fogínysorvadás, éjszakai fogcsikorgatás, sérült, meglazult tömés, de akár egy rosszul felhelyezett korona is.

 

Az éles fogfájás okai:
  • fognyaki szuvasodás
  • letört fog
  • fogcsikorgatás
  • túl magas korona vagy tömés

Fogzománc sérülés esetében a hő és vegyi hatások okozta fogfájdalmak mellett, a rágás alkalmával, a falat mechanikus nyomására is fájdalom jelentkezhet. Ez a típusú fogfájás igen heves, viszont az inger megszűnésével fájdalomcsillapítás nélkül elmúlik.

 

A tompa fogfájás ugyan viszonylag könnyebben átvészelhető, mint az éles, nyilalló fogfájás, mégis a tompa fájdalom az, amelyik nagyobb bajt jelezhet. Ilyenkor általában már a fogbél (pulpa) és a fogban található ideg is károsodott. Leggyakrabban fogszuvasodás okozza, és az esetek többségében már csak a gyökérkezelés lehet az egyetlen hatékony megoldás.

A tompa fogfájásra jellemző, hogy hosszabb ideig elhúzódik, gyakran éjjel jelentkezik, a fog érintésére, kopogtatására, illetve közvetlen kiváltó ok nélkül is elkezdődhet a fogfájás.

 

Az intenzív és lüktető fogfájás még ennél is súlyosabb problémákra utalhat. Ilyenkor a szájüregben gyulladás, fertőzés vagy tályog lehet, így mielőbb fel kell keresni egy szakorvost!

 

Ha a fogfájás kezdetén valamiért nem tudunk azonnal orvoshoz fordulni, ne gyógyszer használat legyen az első gondolatunk, a fájdalomcsillapítás megszüntetésére. Hadd mutassunk be néhány valóban hatásos természetes fájdalomcsilapítási módszert. Ám ne feledjük, ez csak átmeneti megoldás lehet! Ahogy lehetséges, azonnal forduljunk fogorvoshoz, mert minden fájdalom mögött egy kezelendő probléma lapul!

A fogfájás okai különbözőek és sajnos bármikor ránk törhet. Az írásban a fájdalomcsillapítás gyógyszer menetes módszereiből mutatunk be néhányat
1. Szegfűszeg – Az első és talán leghatékonyabb természetes fájdalomcsillapító a szegfűszeg. A szegfűszeg – és a fahéj is- eugenolt tartalmaz, amely egy erős antiszeptikus érzéstelenítő. Csökkenti a fájdalmat és elpusztítja a baktériumokat. (A fogorvosok is használják az eugenolt tisztított formában.)

 

Ha van nálunk szegfűszegolaj (patikában, gyógynövényboltokban kapható), cseppentsünk belőle közvetlenül az érzékeny területre. Az első pár pillanatnyi csípős érzés után azonnali enyhülést érzünk. Őrölt szegfűszeget is szórhatunk az érzékeny területre, vagy egészet is rágcsálhatunk, illetve készíthetünk szegfűszegolaj borogatást. Ehhez szükségünk lesz néhány csepp szegfűszegolajra, amit fél teáskanál olíva olajba keverünk, egy kis darabka gézt alaposan belemártunk, és ezt az érintett területre helyezzük.

 

2. Jeges Borogatás – Amennyiben foga nem érzékeny a hidegre, a jeges borogatás, jégkocka szopogatás is hatásos lehet. A jég enyhíti a fogfájást és zsibbasztó hatással van az idegvégződésekre.

 

3. Só és Bors – Keverjen egy teáskanál sót egy pohár langyos vízbe, és szükség szerint ismételve öblögessen vele. A só letisztítja a fog környékét és csökkenti az íny duzzanatát. Az azonos mennyiségű só, bors és néhány csepp víz keverékét kenje az érintett területre, antibakteriális, gyulladáscsökkentő és fájdalomcsillapító hatását szinte azonnal kifejti.

 

4. Cayenne Bors – Talán hihetetlennek tűnhet, hogy ezzel a csípő fűszerrel is lehetséges a fájdalomcsillapítás, pedig így van. A Cayenne borsban található apsaicin, egy aktív összetevő, amely valóban segít csökkenteni a fogfájást, ugyanakkor gyulladásgátló és csökkenti a duzzanatot is. Ez is egy módja lehet a fogfájás csökkentésnek.

 

5. Fokhagyma – A fokhagyma nem csak egyik legelterjedtebb ételízesítőnk, de fogfájást is enyhítheti. Amikor a fokhagymát összepréseljük, allicin szabadul fel, aminek természetes antibakteriális hatása van, s mint ilyen, segíthet a fogfájás csökkentésében. Vagy nyers fokhagymát kell szétrágni vagy fokhagymás vízzel öblögetni. Utána ajánlatos mentolos ízesítésű szájöblítőt használni…

 

6. Vöröshagyma – Tudta, hogy ennek a, számos magyaros ételben elengedhetetlen kellékének erős fertőtlenítő hatása is van? A vöröshagyma erős antimikrobiális tulajdonságokkal rendelkezik, ami segíthet a szájában lévő káros baktériumok elpusztításában és ezáltal a fájdalom csökkentésében. alkalmazáskor a nyers hagymát az érintett területre kell helyezni. Lehet, hogy megkönnyezi az akciót, de ez valószínűleg segíthet a nem túl erős fogfájás csökkentésében.

 

7. Nyers gyömbér – Amellett, hogy a gyömbér erősen antiszeptikus, az íze is nagyszerű. A friss gyömbér tele van aktív összetevőkkel, mint gingerone, shogaols és gingerols. Nyers gyömbér rágása kiváló módszer a szájban található káros baktériumok elpusztítására. Amellett, hogy megállíthatja a további fertőzést, a fájdalom érzést is csökkenti. A gyömbér ételhez adva is fogyasztható.

 

Írásunkból megtudhatta, hogy mik a fogfájás főbb okai, és melyik fájdalom típus milyen fogászati problémára utalhat, illetve kapott hét jól bevált házi praktikát a fájdalom csillapítására. A fent leírt fájdalomcsillapítás módszerek a legtöbb embernél működnek, ténylegesen enyhítik a fogfájást. Ugyanakkor, nem győzzük eleget hangsúlyozni, hogy a szakszerű orvosi ellátást nem helyettesítik! Ha úgy adódik, hívja a rendelőnket és jelezze, hogy sürgős esetről van szó. Hacsak lehet, ilyenkor soron kívül fogadjuk Önt!

idopontkeres